Latvijā top nākotnes jahta uz zemūdens spārniem

Daudzkorpusu jahtu ražotājs CATRI uzsācis darbu pie jaunas paaudzes trimarāna projekta, kuram nesot analogu visā pasaulē. Nākotnes jahtas konstruktors Aldis Eglājs apgalvo, ka peldlīdzeklis būšot pārsteidzoši ātrs un videi draudzīgs, tāpēc spēšot veiksmīgi konkurēt pat ar motorizētajiem ūdens transporta līdzekļiem.

Ideja par vēja spēka izmantošanu kuģu virzīšanai uz priekšu ir vairākus tūkstošus gadus veca. Ar burām aprīkotas papirusa laivas pa Nīlu slīdēja jau faraonu laikos un vēlākajos gadsimtos pateicoties tieši buriniekiem tika veikti visi lielākie ģeogrāfiskie atklājumi. Tomēr, līdz šim vēja enerģijas dzītiem peldlīdzekļiem piemita virkne trūkumu. Proti, ar burām aprīkotie kuģi bija daudz lēnāki, mazāk stabili un pārāk atkarīgi no laika apstākļiem. To dēļ buriniekus ar laiku izkonkurēja daudz ātrāki tvaika un vēlāk arī iekšdedzes dzinēju darbināti kuģi, laivas un kuteri.

Bizness drosmīgajiem

Ārējais iespaids par jahtu būves biznesa eleganci un luksusu ir tikai neliela daļa no milzīgā investīciju piesaistes un izpētes darba ar ko saskaras trimarānu ražotāji ikdienā. Trimarāni, jeb daudzkorpusu jahtas ir pasaulē atzīti, kā vieni no ātrākajiem un stabilākajiem vēja virzītajiem ūdens transporta līdzekļiem ar salīdzinoši mazu iegrimi. No ierastajām jahtām tie atšķiras ar galvenajam korpusam katrā pusē piestiprinātiem papildus korpusiem, jeb autrigeriem. Brenda CATRI īpašnieks Aldis Eglājs stāsta, ka jaunas jahtas ceļš no rasējamā dēļa līdz pat gatava trimarāna nolaišanai ūdenī un aktīvai ekspluatācijai, var prasīt vairākus gadus vai pat gadu desmitus.

„Ar to, ka tiek uzbūvēts konceptuāli jauns un viegli pieejams ūdens transporta līdzeklis diemžēl ir par maz. Paralēli pašas jahtas konstruēšanai ir jāsāk strādāt arī pie atbilstošas infrastruktūras izveides,” uzskata Eglājs. Tāpat izgudrotājs norāda, ka viegli lietojamu, videi draudzīgu un ātru trimarānu ražošana, kā arī ar ārvalstu patentiem aizsargāts tirgus Latvijai dotu iespēju iekarot dominējošas pozīcijas pasaules tirgus ātrāko jahtu segmentā.

Trimarānu projektētājs ir pārliecināts, ka, lai veidotu jaunu, konkurētspējīgāku jahtu industriju, ir jāīsteno divi būtiski priekšnosacījumi. Pirmkārt, jāveicina vienotas globālas meteoroloģiskās informācijas sistēmas veidošana, lai optimizētu jahtu maršrutus. Otrkārt, jāizbūvē lētas daudzkorpusu jahtu ostas seklos, tradicionālajām jahtām nepiemērotos ūdeņos. Piemēram, Latvijā tās varētu būt trimarānu ostas Lielupē un Gaujā.

Pārsniedz divus pasaules ātruma rekordus

Daudzkorpusu jahtu būves vēsture Latvijā aizsākās jau PSRS laikos, kad ar zvejnieku kolhozā „Carnikava” ražotajiem katamarāniem tika pārspēti vairāki pasaules ātruma rekordi jūras jahtām. Toreiz konstruktora un izgudrotāja Alda Eglāja eksperimentālie katamarāni sasniedza 27 un 31 mezglu lielu ātrumu A un B jahtu klasēs. Gūtie panākumi un lielais pieprasījums ļāva attīstīt Latvijas PSR ražoto jūras katamarānu eksportu visā pasaulē. Carnikavas jahtu ražotne, pārspēja rūpnīcas gan Tallinā, gan Ļeņingradā, padarot Latviju par vienīgo PSRS jahtu eksportētāju. Patreizējais brends CATRI (Carnikavas trimarāni) tika radīts reizē ar trimarāna „CATRI 26” būvi 1996. gadā, pārņemot līdzšinējo zvejnieku kolhoza „Carnikava” jahtu ražošanas pieredzi.

Līdztekus panākumiem jahtu būves uzņēmumu piemeklējušas arī vairākas skandalozas neveiksmes. Tā, piemēram, tika nozagts viens no Alda Eglāja trimarānu patentiem un apzināti kavēta CATRI būvēto jahtu piegāde pasūtītājiem, tādā veidā cenšoties diskreditēt kompāniju starptautiskajā tirgū. Taču neskatoties uz šiem starpgadījumiem uzņēmums turpina progresēt un arī šobrīd iegulda milzu darbu pētījumos un tehnoloģiju attīstībā.

Pašreiz CATRI un galvenokārt tā vadītāja Alda Eglāja lielākais veikums ir ražošanas konkurētspējas palielināšanas iespēju kompleksa izpēte. Būtībā, tas nozīmē vienotu, visu biznesā iesaistīto faktoru izpēti, tādā veidā nodrošinot maksimāli iespējamo labāko rezultātu. Tieši vadoties pēc šīs metodikas daudzkorpusu jahtu būvētāji arī izvēlējās trimarānus uz zemūdens spārniem kā perspektīvāko nākotnes ūdens transporta līdzekli ātrāko jahtu tirgus segmentā.

Ceļojums bez robežām

Nevienam nav noslēpums, ka atklātā jūrā ir diezgan grūti sameklēt degvielas uzpildes staciju un arī attālumi starp ostām bieži vien ir mērāmi vairākos simtos kilometru. Tāpēc tālākos ceļojumus motorlaivas ir samērā neefektīvas, vēl jo vairāk tāpēc, ka beidzoties degvielai, kuģotājs nonāk diezgan bīstamā situācijā un nesaņemot palīdzību var iet bojā. Savukārt ar vēja enerģiju darbināmiem peldlīdzekļiem šādi ierobežojumi nepastāv. Turklāt, jau šobrīd modernās navigācijas sistēmas, apstrādājot datus no meteoroloģiskajiem satelītiem, palīdz plānot optimālākos maršrutus ar izdevīgākajiem vēja virzieniem. Pateicoties šīm tehnoloģijām mūsdienu jahtām vairs nav jābaidās no bezvēja un nomaldīšanās.

Vēl viens būtisks faktors, kas Latvijas trimarānu būvētājiem liek cerēt uz jaunās daudzkorpusu jahtas „CATRI 30R”un turpmāko modifikāciju panākumiem ir pasaulē izsīkstošie naftas resursi un to sadārdzināšanās. Pēc Alda Eglāja domām pieaugot ar alternatīvo enerģiju darbināmo transporta līdzekļu popularitātei, kā arī attīstoties tehnoloģijām CATRI trimarānam ir lieliskas izredzes iekarot savu vietu tirgū, izkonkurējot motorlaivas un kuterus.

Nākotnes jahta

Jaunajā trimarānā „CATRI 30R” projektētāji daļēji, – vai pilnībā ir novērsuši visus tā priekšteču trūkumus – uzlabotas ātruma īpašības, palielināta stabilitāte, samazinātas ražošanas izmaksas, novienkāršota lietošana un paaugstināta drošība. Līdztekus iespaidīgajiem trimarāna tehniskajiem parametriem priecēšot arī tā cena, kas būšot tāda pati kā citiem šādas, pašas jahtu klases analogiem no 110 – 120 tūkstošiem eiro.

Pateicoties patentētai zemūdens spārnu ar 100% celtspēju konstrukcijai, jahtai traucoties pilnā gaitā tās korpuss pacelsies virs ūdens. Tādā veidā līdz minimumam tikšot samazināta ūdens pretestība, kas trimarānu kavē sasniegt lielus ātrumus. Turklāt, īpaši veidotais jahtas korpuss nodrošinās peldlīdzeklim papildus stabilitāti, vienlaikus dodot iespēju daudzkorpusu jahtu aprīkot ar lielākām burām. Tas savukārt nozīmē, ka arī pie mērena vēja trimarāna ātrums būs ievērojami lielāks kā citiem vēja virzītiem ūdens transporta līdzekļiem.

Aprēķināts, ka maksimālais „CATRI 30R” ātrums būšot ap 35 mezgliem, jeb 64 km/h. Taču ar speciāliem, lielāka ātruma attīstīšanai izgatavotiem, mazāka laukuma zemūdens spārniem trimarāns spēcīgā vējā varētu sasniegt pat, par 10 km/h lielāku ātrumu, proti, 40 mezglus. Trimarāna zemūdens spārnu pozitīvais efekts (korpusa pacelšanās virs ūdens) sākšoties jau pie 12-14 mezglus liela ātruma, bet pilnībā virs ūdens trimarāna korpuss pacelsies sasniedzot 22 mezglus. Iespaidīga ir arī plānotā jahtas maksimālā iegrime, kas būšot vien 1,45 m. Tādā veidā „CATRI 30R” spēs burāt arī citām jahtām nepieejamos ūdeņos un piestāt seklās ostās.

Vēl viens novatorisks risinājums,  kuru daudzkorpusu jahtu konstruktors Aldis Eglājs ir pielietojis „CATRI 30 R” projektā, ir sistēma, pateicoties kurai zemūdens spārni lēnā vējā atradīsies virs ūdens. Tas samazinās ūdens pretestību jahtai burājot ar mazu ātrumu, līdz ar to ļaujot efektīvāk izmantot vēja enerģiju. Tāpat jaunais trimarāns pirmo reizi tiks aprīkots ar automātisku ierīci buru atbrīvošanai spēcīgas vēja brāzmas gadījumā. Šī sistēma ļaus daudzkorpusu jahtu efektīvi vadīt mazāk kvalificētām personām, vienlaikus saglabājot augstus drošības standartus.

CATRI vadītājs Aldis Eglājs uzskata, ka perspektīvā šādas nelielas, četriem cilvēkiem paredzētas jahtas varētu pilnībā izkonkurēt trokšņainās ar degvielu darbināmās motorlaivas. Turklāt, līdztekus novatoriskajam „CATRI 30 R” projektam uzņēmums strādā arī pie citiem, ne mazāk iespaidīgiem, jūras trimarānu konceptiem. Tā, piemēram, vairāki investori izvēlējušies ieguldīt līdzekļus šobrīd lielākās un komfortablākās CATRI trimarānu modifikācijas – „CATRI 33C „ ražošanā. Uzņēmuma īpašnieks ir pārliecināts, ka attīstoties videi draudzīgai domāšanai aizvien vairāk cilvēkiem būs iespēja doties drošos ceļojumos ar augstu komforta līmeni, izmantojot vien vēja spēku un moderno tehnoloģiju sasniegumus.

Comments

comments

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Draugiem.lv pase